Banda Musicale Cittadina. Niech gra muzyka.

by - piątek, 10 listopada 2017 06:02

Moja włoska historia wiąże się nierozerwalnie z lokalną Bandą, czyli miasteczkową orkiestrą. To dzięki Bandzie wkręciłam się w cały włoski świat, a dla niewtajemniczonych dodam tylko, że mój mąż jest muzykiem i gra na waltorni. W czerwcu 2007 roku po pierwszy byłam na ich koncercie i uwierzcie mi - nie jestem w stanie zliczyć wszystkich występów w ich wykonaniu na których byłam do tej pory. Nie mówiąc nawet o wspólnych eventach, kolacjach czy najzwyklejszych wyjściach na drinka.

Banda Musicale Cittadina/di Citta' to odpowiednik lokalnej orkiestry, których we Włoszech jest całe multum. Wg ABMB (Associazione Bande Musicali Bresciane) w samej prowincji Brescii jest ok. 100 band. Zadaniem Bandy jest występowanie na wszelkich miejsko-wiejskich uroczystościach (patriotycznych, kościelnych, rozrywkowych). Oprócz tego Banda organizuje też swoje własne koncerty i prowadzi kursy nauki gry na instrumentach muzycznych. Poza graniem bierze udział w lokalnych imprezach lub organizuje wspólne wyjazdy do teatrów czy różnego rodzaju koncerty.
Banda i jej punkt gastronomiczny w trakcie Mostry Mercato w Pisogne.


Na czele bandy stoi il Presidente wspierany przez swoich doradców (i consiglieri). Orkiestra nie może istnieć bez swojego Maestro, który prowadzi próby, ustala repertuar koncertów i motywuje całą ekipę do pracy.


Większość Band może pochwalić się długoletnią tradycją. Dla przykładu: Banda Musicale Cittadina di Pisogne założona została w 1880 roku (!) Na chwilę obecną liczy ok. 40 osób, które wytrwale podtrzymują Bandę przy życiu :) Cotygodniowe, piątkowe próby są nie lada wyzwaniem i każdy bandista musi odnaleźć w sobie motywację, wytrwałość i pasję.






Ale co najważniejsze Banda to nie tylko muzyka. To też grupa osób, która nie tylko spotyka się na próbach, ale jest wręcz jedną wielką rodziną. Zaczynając grać od małego, w Bandzie tworzą się przyjaźnie na całe życie. Wiek nie jest tu żadną przeszkodą. Najmłodsi traktowani są na równi ze starszymi kolegami, którzy często gęsto mogliby być ich ojcami czy dziadkami. Wszystkich łączy jedna pasja, a jest nią oczywiście muzyka.  


Jeśli jesteście we Włoszech, rozejrzyjcie się za koncertami lokalnych Band. Naprawdę warto!


 mg

You May Also Like

0 komentarze